elektromos autó töltő típusok

Elektromos autó töltő típusok teljesítmény alapján

Az elektromos járművek töltésének négy fő típusa létezik: lassú, gyors, rapid és ultragyors töltés. Ezek az EV-k (electric vehicle – elektromos jármű) töltéséhez rendelkezésre álló teljesítményt és ezáltal töltési sebességet jelentik. A teljesítményt kilowattban (kW) mérik.

Mindegyik töltőtípushoz tartozik egy sor csatlakozó, amelyeket kis vagy nagy teljesítményű használatra, valamint váltóáramú vagy egyenáramú töltésre terveztek. A következő szakaszok részletes leírást nyújtanak a főbb elektromos autó töltő típusokról és a rendelkezésre álló különböző csatlakozókról. Az otthoni töltőket wallbox-nak is nevezik.

Gyors töltők

Az ultrarövid töltők a leggyorsabb módja az elektromos járművek töltésének, gyakran az autópálya szervizeknél vagy a főútvonalakhoz közeli helyeken találhatók. A gyorstöltők nagy teljesítményű egyen- vagy váltakozó áramot – egyenáramot vagy váltakozó áramot – szolgáltatnak az autó lehető leggyorsabb feltöltéséhez.

Az EV-ket modelltől függően akár 10-15 perc alatt 80%-ra lehet feltölteni, bár egy átlagos új EV-nek egy 50 kW-os szabványos gyorstöltőponton körülbelül egy óra alatt kell feltöltenie.

A készülék teljesítménye a maximálisan elérhető töltési sebességet jelenti, bár az autó csökkenti a töltési sebességet, ahogy az akkumulátor közeledik a teljes töltöttséghez. A töltési idők 80%-os töltöttségi szintre vonatkoznak, amely után a töltési sebesség jelentősen csökken. Ez maximalizálja a töltés hatékonyságát és segít megóvni az akkumulátort.

Minden gyorstöltő készülékhez töltőkábel van csatlakoztatva, és a gyorstöltés csak gyorstöltésre alkalmas járműveken használható. A könnyen felismerhető csatlakozóprofilok miatt a modellre vonatkozó specifikáció könnyen ellenőrizhető a jármű kézikönyvéből vagy a fedélzeti bemenet ellenőrzésével.

Gyors egyenáramú töltők

A DC gyorstöltők 50 kW (125A) teljesítményt nyújtanak, a CHAdeMO vagy a CCS töltési szabványt használják, és a Zap-Map-on lila ikonok jelzik őket. Jelenleg ezek a leggyakoribb típusú gyors töltőpontok, amelyek egy évtizeden át a szabványok közé tartoztak. Mindkét csatlakozó jellemzően 20 perc és egy óra között 80%-ra tölti fel az EV-ket, az akkumulátor kapacitásától és a töltöttségi állapottól függően.

Ultrarövid egyenáramú töltők
Az ultragyors egyenáramú töltők 100 kW vagy annál nagyobb teljesítményt nyújtanak. Ezek jellemzően 100 kW, 150 kW vagy 350 kW teljesítményűek – bár e számok között más maximális sebességek is lehetségesek. Ezek a gyorstöltőpontok következő generációját jelentik, amelyek az újabb EV-kben növekvő akkumulátorkapacitás ellenére is képesek a töltési időt alacsonyan tartani.

A 100 kW vagy annál nagyobb teljesítményű EV-k esetében a töltési idő 20-30 percre csökken egy átlagos töltés során, még a nagy akkumulátorkapacitású modellek esetében is. Még ha egy EV csak legfeljebb 50 kW egyenáramot képes is fogadni, akkor is használhatja az ultragyors töltőpontokat, mivel a teljesítményt a jármű által kezelhető teljesítményre korlátozzák. Az 50 kW-os gyorstöltőkhöz hasonlóan a kábelek a készülékhez vannak kötve, és a töltést CCS- vagy CHAdeMO-csatlakozókon keresztül biztosítják.

Tesla szupertöltők

A Tesla Supercharger-hálózata szintén gyors egyenáramú töltést biztosít az autóinak vezetői számára, de vagy Tesla Type 2 csatlakozót, vagy Tesla CCS csatlakozót használnak – modelltől függően. Ezek akár 150 kW-os töltési teljesítményre is képesek.

Bár minden Tesla-modell a Supercharger-egységek használatára készült, sok Tesla-tulajdonos használ olyan adaptereket, amelyek lehetővé teszik számukra az általános nyilvános gyors töltőpontok használatát, CCS- és CHAdeMO-adapterekkel. A CCS-töltés bevezetése a Model 3-ban és a régebbi modellek későbbi frissítése lehetővé teszi a vezetők számára, hogy hozzáférjenek az Egyesült Királyság gyors töltési infrastruktúrájának nagyobb részéhez.

A Model S és Model X vezetők az összes Supercharger-egységre felszerelt Tesla Type 2 csatlakozót használhatják. A Tesla Model 3 vezetőinek a Tesla CCS csatlakozót kell használniuk, amelyet fokozatosan vezetnek be az összes Supercharger egységben.

Lassú töltők

A legtöbb lassú töltőegység legfeljebb 3 kW-ra van méretezve, ami egy kerekített szám, amely a legtöbb lassú töltőberendezést lefedi. A valóságban a lassú töltés 2,3 kW és 6 kW között történik, bár a leggyakoribb lassú töltők 3,6 kW (16A) teljesítményűek. A hárompólusú konnektoron történő töltés során az autó jellemzően 2,3 kW (10A) teljesítményű, míg a lámpaoszlopos töltők többsége a meglévő infrastruktúra miatt 5,5 kW-ra van méretezve – néhány azonban 3 kW-os.

A töltési idő a töltőegységtől és a töltendő EV-től függően változik, de egy 3 kW-os egység teljes feltöltése általában 6-12 órát vesz igénybe. A legtöbb lassú töltőegység független, ami azt jelenti, hogy az EV és a töltőpont összekapcsolásához kábelre van szükség.

A lassú töltés az elektromos járművek töltésének igen elterjedt módszere, amelyet sok tulajdonos használ az éjszakai otthoni töltéshez. A lassú egységek azonban nem feltétlenül csak otthoni használatra korlátozódnak, munkahelyi töltők és nyilvános töltőpontok is találhatók. A gyors egységekhez képest hosszabb töltési idő miatt a lassú nyilvános töltőpontok ritkábban fordulnak elő, és általában régebbi készülékekről van szó.