Ami működik, az el is romolhat. Ilyenkor érzi azt a vállalkozó, hogy talán nem a legolcsóbb és a szomszéd által ajánlott POS terminált kellett volna választania. De mit is jelentenek a POS hibakódok?
A POS terminál egy olyan eszköz, ami lehetővé teszi a készpénz nélküli fizetést jellemzően bankkártya vagy mobiltárca használatával. Gyors fejlődésen mentek keresztül a POS eszközök, a mai választék már rendkívül színes, akár több a vállalkozás egyedi igényeire hangolt POS terminált is lehet találni.
Kötelező az elektronikus fizetés
- január 1-től minden kereskedő és szolgáltató köteles elektronikus fizetési lehetőséget biztosítani vevői részére. Ez a gyakorlatban ma még leginkább a bankkártyás fizetést jelenti és ahhoz, hogy ezt biztosítani tudd, rendelkezned kell egy POS terminállal. Valójában az elektronikus fizetés lehetne azonnali átutalás vagy QR kódos fizetés is, de hazánkban egyelőre ezek még nem terjedtek el – de ami késik, az nem múlik.
POS terminál hibakódok
A bankkártyás fizetés során fellépő hibákat érdemes két csoportba sorolni. Vannak a tranzakció során fellépő hibák és vannak olyan jellegűek, amelyek a készülék elromlására, technikai problémára vezethetőek vissza.
Ezek lehetnek a leggyakoribb első csoportba sorolt hibák a bankkártya terminál használata során:
- A kártya lejárt.
- Letiltott, elveszettként vagy lopottként nyilvántartott kártya.
- A terminálkezelő nem jelentkezett be.
- A terminál nem tudja ellenőrizni a kártya hitelességét.
- A kártyán nincsen elegendő fedezet.
- Az adott kártyát nem támogatja a POS terminál.
- Hibás a bevitt PIN kód.
Ilyen jellegű hiba esetén az első legfontosabb dolog, hogy mindig bizonyosodj meg arról, hogy a tranzakció végül elfogadásra került-e. A hiba feltárásában a hibakódok segítségedre lesznek.
A fenti hibákat tehát egyedi kódok alapján ismerhetjük fel. Több megoldási lehetőség áll előtted, ha ilyen hibakódot ír ki a bankkártya terminál.
Bankkártya terminál meghibásodása
De természetesen hiba esetén előbb-utóbb kialakul egy alapvető ellenőrzési rutin, amit végig kell vinni és többnyire megtalálhatod nagyobb beavatkozás nélkül is a megoldást.
Az elektronikus fizetés során fellépő hibák másik fontos csoportja a technikai jellegű hibák. Van-e áram, internet kapcsolat, milyen működési rendellenességet mutat a POS terminál?
A meghibásodások egyébként nem gyakoriak, a modern POS termináloknál ritka az olyan hardveres vagy szoftveres hiba, ami miatt cserélni vagy javítani kellene. Többnyire a sokkal sérülékenyebb kártyákkal szokott valamilyen probléma lenni.
Hardver vagy szoftver hiba esetén előnyös, ha eleve olyan szolgáltatóval szerződtél, aki a terminálért mint eszközért nem számol fel külön díjat, és szükség esetén vállalja az eszköz cseréjét, karbantartását is. Ezért jó, ha a terminált bérbe veszed, hiszen akkor a javítás és csere az eszköz bérbeadóját terheli.